Als u een serre wilt, dan huurt u een architect en aannemer in. Voor een correcte boekhouding huurt u een boekhouder in. Wilt u dat uw zorgdeclaraties op tijd en correct worden afgehandeld? Ook als wet- en regelgeving veranderen? Precies, dan huurt u eveneens een specialist in!

Specialist

Stelt u zich eens voor: u wilt uw huis verbouwen. Een mooie serre om meer zon in huis te halen. Maar u bent geen aannemer, want u werkt in de zorg. Gaat u dan toch zelf aan de slag? Zonder goede kennis van bouwmaterialen, voorschriften en afwerking? Of huurt u een specialist in, zodat de serre een solide fundering krijgt, de juiste materialen worden gekozen en de afwerking precies is zoals u het wilt?
Of neem de boekhouding: gaat u zelf aan de slag om de administratie volgens de regels op te stellen? Laat u uw secretaresse alle mazen en voordelen uit de belastingregels onderzoeken? Dat duurt waarschijnlijk lang en de kans dat u alles goed aanlevert en u geen dingen over het hoofd ziet, is klein. Of stelt u toch een fiscalist aan die weet welke documenten opgesteld moeten worden, hoe de rekensommen werken en de juiste belastingvoordelen moeten worden toegepast?

Doen waar u goed in bent

Precies: u houdt u bezig met daar waar u goed in bent. Dat geldt zowel privé als in de organisatie. Het is dus voor mij een raadsel waarom zorginstellingen nog steeds hun declaraties zelf proberen af te handelen. Het is een specialisme, omdat declaraties aan allerlei regels en voorwaarden moeten voldoen voordat de zorg wordt betaald. Voldoen de declaraties niet aan de voorwaarden? Dan is de kans groot dat de declaraties worden teruggestuurd of zelfs geweigerd, met alle gevolgen van dien.
Het afhandelen van zorgdeclaraties is een specialisme dat continu onderhevig is aan veranderende wet- en regelgeving. Vorig jaar hadden we natuurlijk te maken met de decentralisatie van de zorg naar de gemeenten. Met als gevolg dat declaratieberichten voor jeugd- en langdurige zorg niet langer moesten voldoen aan de regels van het zorgkantoor. Alle 388 gemeenten pasten hun eigen regels toe en dat zorgde voor veel declaratieproblemen.

Continue ontwikkeling van wet- en regelgeving

De wet- en regelgeving rondom zorgdeclaraties blijft in ontwikkeling, want de 388 gemeenten willen standaardiseren. Dat betekent dat er wederom veranderingen doorgevoerd gaan worden. Nu kunt u best zelf de veranderingen in de gaten houden, net zoals u best zelf op internet kan vinden hoe u een goede serre bouwt. Maar geld en tijd kunt u maar één keer inzetten, dus wilt u die inzetten om zelf het wiel uit te vinden? Of zorgt u dat een specialist het in één keer goed doet?

Als u zorgdeclaraties zelf gaat oppakken, bent u eerst lang bezig om alle voorwaarden, regels en uitzonderingen in kaart te krijgen. Zeker als uw zorginstelling in meerdere gemeenten of andere financierders zaken doet. Vervolgens loopt u het risico dat u belangrijke wijzigingen of voorwaarden mist. Dat betekent dat declaraties teruggestuurd worden, u tijd moet stoppen in het nakijken van de declaraties én dan maar moet hopen dat u het de volgende keer wel goed doet.
Met andere woorden: u investeert veel tijd om het goed te doen en als dat niet in één keer goed gaat, dan moet u nog langer op uw geld wachten. Dat heeft invloed op uw liquiditeit, investeringsruimte en, indirect, invloed op de kwaliteit van zorg. En juist in dat laatste, het leveren van kwalitatieve zorg, blinkt u uit. Het is dus zonde als uw geld en energie naar declaraties gaat, terwijl u die kunt besparen door een specialist in te huren!

TTS is zo’n declaratiespecialist

Na ruim 20 jaar weet TTS dat het bijhouden van veranderingen in wet- en regelgeving omtrent zorgdeclaraties veel geld en tijd van een organisatie vraagt. Wij hebben het ons werk gemaakt, om snel en proactieve oplossingen te ontwikkelingen, die garantie op resultaat bieden. Het is onze taak u gerust te stellen en goede services te bieden. Logisch, dit is ons bestaansrecht.
Richtlijnen van een gemeente, zorgkantoor of verzekeraar: TTS kent de factuur- en productformats, bijbehorende eisen en kennen de routes binnen deze organisaties om zaken voor elkaar te krijgen.
Bespaar dus geld en tijd, maar vooral veel kopzorgen en huur een specialist in. Of het nu gaat om het bouwen van uw serre, de boekhouding of het declareren van zorg: een specialist weet de beste weg naar succes. Zo kunt u met een gerust hart genieten van uw nieuwe serre en focussen op het leveren van kwalitatieve zorg.

Wilt u meer weten over de specialisten van TTS? Neem dan contact met ons op.

 

Bas van Nieuwkerk

Bas van Nieuwkerk
CEO – Directeur